Skip Navigation LinksAnasayfa > İş görüşmesi teknikleri : Ne konuştuğunu bilmemenin dayanılmaz hafifliği

İş görüşmesi teknikleri : Ne konuştuğunu bilmemenin dayanılmaz hafifliği

Bu yazı, tamamen yönlendirme amacıyla yazılmış kişisel düşüncelerden oluşmaktadır. Çevreye verdiğim rahatsızlıktan dolayı özür diler, benliğinizde oluşabilecek hasarlardan dolayı mesuliyet kabul etmediğimi belirtirim.

Son zamanlarda -yaklaşık 1 aydır- orta ve büyük ölçekli projelerde çalışacak yazılımcılar aramaktayım. Projelerimiz genelde .NET temelli web, windows ve web service projeleri olduğu için, "CLR nedir, MSIL nedir bilen, C# ile yaşayan, Ms Visual Studio fantazisi olan, sigara içmeyen (en önemli kriter!) ve Sql ile beslenen azimli arkadaşlar arıyoruz" şeklinde ilanlar vermiştim. Buna istinaden birçok görüşme yaptım, onlarca insanla konuştum. Ne konuştuğunu, sözünü ettiği teknolojinin ne olduğunu bilen kişileri bir tarafa ayırmakla birlikte, "ben çok iyi frontpage biliyorum, visual studio kullanmıyorum", "firefox nedir bir tilki türü müdür?", "javascript ile java farketmez, aynı şey nasılsa", "bence notepad visual studio'dan daha iyi bir editor" gibi marjinal önermelere sahip yazılımcı adaylarının özgeçmişlerini inceledim. Bu görüşme sürecinden çıkardığım sonuçları, kutsal misyonunu yerine getiren bir şövalye edasıyla paylaşmak istiyorum :

  • Herhangi bir iş pozisyonuna gönderilen özgeçmişlerin %20'si henüz okunmadan eleniyor. Özgeçmişlerini docx uzantılı olarak gönderen kişi, benim MS Office 2007 kullanmayabileceğimi düşünmüyorsa, bu O'nun özgeçmişinin okunması için tüm olasılıkları göz önüne almadığını gösterir. Yazılım üretmek, tüm olasılıkların gözönüne alındığı bir süreçtir. Ben bu kişileri baştan eliyorum. (Not : MS Office 2007 kullanıyorum.)

  • Veri girişi, form doldurma, müşteri temsilciliği işlerine sonsuz derecede saygım var. Bu sektörlerde çalışan arkadaşlarım da var; fakat hala verdiğim ilanla bu sektörler arasında kurulan bağı anlayabilmiş değilim. Nasıl oluyor da, yazılım geliştirmek "giriş yapmak",  kod yazmak "veri girmek", "proje yönetim süreçleri" "müşteri temsilciliği" olarak algılanıyor hala anlayabilmiş değilim.

  • "C# biliyorum, SQL biliyorum, Asp.Net biliyorum" ifadesini kullanan arkadaşlar genelde küçük dünyaları ben yarattım edasındalar. Dolayısıyla maddi anlamda beklentileri çok büyük. Oysa ciddi anlamda bir çelişki söz konusu.

    "C# biliyorum" diyenlerin birçoğu "delegates", "event handlers", "pageddatasource" kavramlarını hiç duymamış,  hiç windows uygulaması yazmamış. Hashtable ve ArrayList farkını bilmeyenler var desem sanırım sözü uzatmama gerek kalmadığını anlarsınız.

    "SQL biliyorum" diyenlerin birçoğu t-sql bilmiyor. "Group by having ..", "cursor", "sql injection", "dynamic sql" gibi kavramlara yabancılar. Karmaşık stored procedure ve trigger yazabilenler ise neredeyse yok. MS SQL Server'i Enterprise Manager'dan ibaret sananlar, Sql Profiler'i hiç duymamış olanlar var.

    "Asp.NET" biliyorum diyenlerin bir çoğu, "strongly typed DataSet"leri doldurup bunları sayfadaki kontrollere bağlamaktan öteye gidemiyor. Interface, inheritance gibi kavramlara yabancılar. Uygulama içinde sql kodu oluşturandan  (üstelik string sql = "select * from users where userid = "+ request("id") gibi felaket kodlarla) tutun da, Page.IsPostBack kullanmayı bilmeyenlere kadar ne ararsanız var. Yine de "Asp.net", nispeten  "C#" ve "SQL"e göre daha iyi durumda.

  • Yazılım, bir ekip işidir ve alçak gönüllülük esastır. Ekip çalışmasına yatkın olmayan, ben her şeyi bilirim ve tekil çalışmak isterim yaklaşımı sergileyen arkadaşlar, hiç şansınızın olmadığını daha önce de söylemiştim değil mi? Ekibin bir parçası olmanın sorumluluğunu hissetmeyen ve kendisini geride kalmamak adına öğrenmeye adamayan kişiler doğal seleksiyona uğramak zorundadır. Hepimiz yaşam şartlarımıza göre adapte etmiyor muyuz kendimizi? Bukalemun bile saklanmak için derisinin rengini değiştirirken, ben illa sigara içerim diye tutturmak neden? (İnsanın kendisini öldürme özgürlüğü bile olsa kişisel tercihlere saygılıyım, ama sigara kokan bir ofise veya kişiye hiç saygım yoktur. )

  • İngilizce bilmemek ayıp değil öğrenmemek ayıptır! Keşke, Türkiye teknolojinin ve yazılımın beşiği olsaydı da tüm kaynaklar Türkçe olsaydı. Sevgili yazılımcı adayı arkadaşım, olsa dükkan senindi ama ne yapalım, hayat bu zor.

  • Çok konuşan boş, az konuşan öz konuşur. İş görüşmelerinizde, bildiğiniz veya bilmediğiniz her şeyi makine edasıyla anlatmaya kalkmayın. Bu sizi ezberci veya geveze durumuna sokacaktır. Emin olun, sizinle görüşen kişi -ben anlamıyorum dese- bile cindir, tilkidir, yanıltıcıdır. Görüştüğünüz kişilerin birinin veya birkaçının mutlaka sizden daha iyi olduğunu göz önüne alın. Özellikle teknolojiler hakkında atıp tutmayın. Sıklıkla karşılaştığım bir durum, .Net - Php, .Net - Java, Ms Sql Server - Oracle karşılaştırmasının yapılması. Karşılaştırma yapmak iyidir ama kötülemek değil! Teknoloji sizi değil, siz onu kullanın. Bir teknolojiyi kötülemeniz, kullanamadığınız / bilmediğiniz için gereksizleştirmeye çabaladığınız düşüncesiyle hanenize eksi puan getirecektir. Bilmediğiniz veya fikrinizin olmadığı konularda açık olmak her zaman pozitif yaklaşım sağlar.

  • Ben sana yazılımcı olamazsın demedim, adam olamazsın dedim! Ne kadar iyi olursanız olun, isterseniz kendi beyninizi programlayabilecek kadar usta olun, önce insan olun! Olumsuz cevaplanan başvurularınıza istinaden karşı tarafa "imalı" cevaplar atmayın. Gün olur bunlar karşınıza çıkar. Türkiye'de yazılım dünyasının ne kadar küçük, "kara liste"nin ise ne kadar büyük olduğunu tahmin bile edemezsiniz.

 

Umarım kendi adınıza da pay çıkarabilmişsinizdir. Şahsen ben çıkardım.

Eklenme Zamanı3/1/2008 9:04 AM   Yorum EkleYorumlar (21)   EtiketlerEtiketler : cv , iş görüşmesi , konu dışı

Yorumlar 7/20/2010 9:37 AM - Serdar'a katılıyorum

Adam docx uzantılı cv gönderdi diye cvsini okumamak bana biraz "gıcıklık" gibi geldi.

Yorumlar 6/2/2010 4:17 AM - Cihan Uçar

@Serdar, Yazılım titiz iştir. CV'ni gönderirken olasılık hesabı yapamıyorsan benim ekibimde yer alamazsın. Gıcıklıkla falan ilgisi yok. Bu tamamen öngörü meselesi. Yazıda kötüleyici bir unsur yok, aksine eğitici unsurlar var. Dikkate alan kendini geliştirir, almayansa kendi bilir :)

Yorumlar 5/23/2010 11:13 PM - Serdar

Herşeye Eyvallahta Office 2007 Word mevzusuna canım sıkıldı. Docx kaydetip göndermişse adamı es geçmek sadece gıcıklıktır. Adam teknolojiyi takip ediyor diye suçlamak olmaz baştan kaybediyorsun. İlla doc,docx,txt,rtf uzantısıyla herşekilde kaydedip mi gönderseydi. Madem office 2007 kullanıyorsun aç bak. Bazen kötülediğin kişiler iş görür... Zaten hep işe başvuran kötü oluyor. Hiç iş verende kabahat yok. Ben çok gördüm vs 2008 ve .net 3.5 kullanmayıp hala inatla vs 2005 kullanan. Düşünmüyor ki adam .net 3.5 de bir çok işe yarar özellik olduğunu. Ben Linq yu bilmeyeni işe almıyorum mesela. İsterse C# da işletim sistemi yapsın. Yada miras alma ve interface ve abstrack sınıfları hiç kullanmamış yada gerek yok diyen adamlara önerim : bilgisayar programlamayı bırak başka iş yap önerisi oluyor. Kısaca TR de ne kadar düzgün iş yeri var kide düzgün birisi bulunsun. Bu konuyu gündeme getirirken bunu düşündün mü acaba hiç? Düşünmemişsin, düşünseydin bunu açmazdın zaten. Kariyer.net ve yenibiris.com dan günde 4 - 5 iş başvurusu geliyor. Mesela birisi ben ticaret lisesi muhasebeyi bitirdim ünide 2 yıllık okudum yaptığım işler word de yazı yazmak excel vs vs diye anlatmış ama iş başvurusunda aranan şartlarda C# ve T-Sql bilgisi iyi olan ve askerliğini bitirmiş erkek adaylar aranıyor diye yazmış. Kızcazımız da herhalde şansını denemiş başvurmuş. Buna ne diyeyim. Kızım okuman yok daha nasıl kod yazacaksın sen mi diyeyim. Düzgün bir dille belirtiyorum aradığımız özelliklere uygun değilsiniz diye. Bu insanları böyle yapan ülke şartları arkadaşım. Ülkede üniversiteler kaynıyor bu tür insanlarla bitiriyorlar iş yok şansını deniyor. Ne yapalım kovalım mı hepsini silip geçelim mi. O ide ile kodlamayı ayıramıyor diye kötü programcı ide ile kodlamayı ayıran iyi programcı mı oluyor? Hayır. demekki bilmiyor nazikçe uyarırsın. Buraya gelip yazmazsın böyle şu şöyşe bu böyle şu başvuru bu başvuru. Sonuçlara katlanacaksın. Eğer bunları göze alamıyorsan internette kendin bulacaksın.

Yorumlar 4/27/2010 3:39 PM - serdar büyüktemiz

tamamına katılıyorum...

Yorumlar 3/12/2010 11:49 AM - yoldan geçen

Merhaba, sayfanızı bir araştırma yaparken tesadüf eseri buldum. Nacizane bir kaç cümle yazmak istedim. "string sql = "select * from users where userid = "+ request("id") gibi kodlar veritabanınızı sql injection tehlikesi ile karşı karşıya bırakır. Bunların yerine stored procedure, parameterized sql query vs. gibi yapıları kullanmak gerekir. Kaldı ki uygulama içine sql yazmamak gibi pratikleri de takip etmek gerekir. " VT seçimini müşteriye bıraktığımızda, sp'leri db'ye gömmek doğal olarak her farklı VT kullanan müşteride sorun demek. Ayrıca bir güncelleme yapıldığında durum daha zor bir hal alabilmekte. Ben genelde kod tarafında n-katmanlı bir yapı kullanarak farklı vt'ler için bağımsız katmanlar oluşturulmasından yanayım. Bu sayede uygulama içinde sql yazmak sorun olmamakta. Parametreli sql sorguları konusunda kesinlikle haklısınız...

Yorumlar 1/7/2010 6:17 PM - Cihan Ucar

@ArGeMaNiA, @ Yunus Emre,
string sql = "select * from users where userid = "+ request("id") gibi kodlar veritabanınızı sql injection tehlikesi ile karşı karşıya bırakır. Bunların yerine stored procedure, parameterized sql query vs. gibi yapıları kullanmak gerekir. Kaldı ki uygulama içine sql yazmamak gibi pratikleri de takip etmek gerekir.

Yorumlar 8/16/2009 1:56 PM - ArGeMaNiA

Merhaba...Yeni yeni kod yazmaya başladım...Öğrenmemiz gereken çok şey var.. "Uygulama içinde sql kodu oluşturandan (üstelik string sql = "select * from users where userid = "+ request("id") gibi felaket kodlarla) tutun da..." şeklindeki satırlarınıza daha net bir açıklama getirirseniz daha faydalı olacağını düşünüyorum..Aynı soruyu bir arkadaşımız da dile getirmiş zaten...

Yorumlar 5/20/2009 11:21 PM - Türkay Ürkmez

Bu bahsettikleriniz, Türkiye'de yazılım sektörünün belki de en kemikleşmiş sorunu. Programlamaya henüz başlamış arkadaşlar; algoritmadan, planlamadan bihaber bir şekilde iş başvurularında kendilerini göstermeye çalışıyorlar. "Anlamak"tan ziyade "ezber"i tercih ediyorlar. Bu durumu minimuma indirmek bizim boynumuzun borcudur. Sektörün genel sorunun kısa özeti için teşekkürler.

Yorumlar 4/6/2009 2:03 PM - İsminiz

Bir işveren olarak yarama parmak basmış, dertlerime tercüman olmuşsun. bir örnekte benden. -oop biliyor musun ? --evet --polimorfizm ? -- işte bir tek onu bilmiyorum. -inheritance ? -- anımsayamadım dilimin ucunda. -sormak istediğiniz son bir şey var mı ?

Yorumlar 2/26/2009 1:59 AM - somebody

Gerçekten çok doğru yazmışsınız. Ama bu tiplerin birde işveren versiyonlarını unutmamak lazım. Mesela bir iş görüşmesinde, ben hangi ide yi kullanıyosunuz diye sorduğumda işveren bana c# demişti.

Yorumlar 2/14/2009 3:10 PM - Ahmet TERZI

hep eleştirmişsin be hocam.. biraz daha yapıcı yön gösterici bişeyler yazabilirdin. ne alakası var office 2007 kullanmakla olasılık hesabının? docx uzantılı CV verenler iyi bir yazılımcı olamaz deyip okumadan elemek sizce dürüst bi yaklaşımmı? bir bakkala gittiğinizde satın aldığınız mal standart poşete sığmıyorsa sizce sadece standart poşet bulunduran bakkal mı suclu yoksa satın alacağı mala göre yanında poşet bulundurmayan musterimi? bence bakkal suçlu.. siz onlarca kişinin cv sini okucaksanız ve değerlendirecekseniz onlarca kişi sizin hangi office programını kullanabilir diye değerlendirmesi yerine siz onların gönderebileceği office kullansanız daha iyi değilmi? yorum olarak dogru olabalir ama uygulamada sırf docx kullandı deyip elediyseniz bence bi aynaya bakıp kaç tane yazılımcı sizinle rahatlıkla çalışabilir diye bence bi düşünün....

Yorumlar 9/13/2008 7:19 AM - amiral

5 sene evvel başlayan hack hevesimle kendi çapımda bişeler öğrendim (karaladım) şuanda açıköğretim lise okumaktayım. aşırı hevesim ve azmim sayesinde bu işte(yazılım) başarılı olmaya çalıştım. neyse lafın kısası anlamadığım birşeyi belirtmek. 2 yıllık prog okuyan öğrenci .tek satırlık kod yazamazken çok rahat işe girebiliyor. bunda en büyük rol ü üni mezunu olması(prog okuması) bunların dışında benim gibi kendi çabalarıyla öğrenen ve gerçekten güzel şeyler çıkarma yeteneği , isteği,fikirleri olan arkadaşlar varlıkları muhakakk. onların iş başvuruları değerlendirmeye bile alınmıyor," ki bunun sebebi üni mezunu olmadıkları" . bu tutumu anlamış değilim. biri bana açıklayabilirmi.işveren biri. sonsöz:TÜRKİYEDE YAZILIM BÖLE (otomasyon zımpırtıları )KALMAYA TUTSAK.

Yorumlar 9/3/2008 12:24 AM - mehmet

cihan bey gerçekten harika bir yorum. berde söyle bir yorum okumuştum başka bir yerde.internet cafeye takılan iki el half-life ,bir el fifa oynayan ve iki muhabbet chat yapan kendini bilgisayarcı zannediyor. en bilg. öğretmenliği okuyorum. senelerce bana boş şeey öğreteceklerini önceden tahmin ettiğim için. kendi kendime c# ,asp.net,visual studio yapısı işleyisini ve ajaxı öğrenmeye çalıştım hala öğreniyorum zaten. ve ben ne kadar öğrensemde öğrenebileceğim ancak %1 civarında oalcaktır...çünkü çok geniş içine girince kaybolmaktan korkulan bir labirent gibi. tabiki bir dili bir şivesi var onu çözmek gerek.benim isyanımda şu. şu bilgi adamlara milyarlar verdiğinizde bir kaç senede piyasanın kralı olabiliyosnuz. ben buna karşıyım hani benim senelerdir okulum vardı???

Yorumlar 7/2/2008 2:28 AM - Yaşar Deniz KORZAY

Sivri ama cidden faydalı bir yazı olmuş, tebrik ederim :)

Yorumlar 6/30/2008 7:03 PM - Yunus Emre

....üstelik string sql = "select * from users where userid = "+ request("id") gibi felaket kodlarla.... bu bir felakat mi ? neresi ? sql injection'a açık olması mı ? yoksa başka bişey mi ? meraklandım şimdi :D

Yorumlar 6/3/2008 4:11 PM - Cihan Uçar

@Ceyhun Güler,
Profesyonel davranmakla kendini beğenmişlik arasındaki çizgi oldukça incedir. Bu ayrımı yapamayanlar için vurgu yapmıştım ama açıkça da belirteyim. Bir projeyi hakkını vererek, kolayına kaçmadan ve en profesyonel yaklaşımlarla gerçekleştirmek ile "C# biliyorum, SQL biliyorum, ASP.NET biliyorum" ifadesinin altında ulemalık taslamak ve kendini önemli addetmek farklıdır.

İşin maddi yönüne gelince, projelere fiyat vermekle küçük dünyaları ben yarattım edalarının ne ilgisi olduğunu anlayamadım. Yazılım dünyası herkesin hakkı kadar kazandığı bir sektördür. Burada unutulmaması gereken Türkiye'de yaşadığımız. Kendisini Amerikalı veya İngiliz yazılımcıların yerine koyarak aynı şartları talep etmekten (%20 bilgiyle) bıkmayan insanların uzun süre daha iş arayacağına emin olabilirsiniz.

Yorumlar 6/3/2008 3:54 PM - ZeZe34

Her yönüyle süpperdi hocam daha dikkatli olacağım bundan sonra. Teşekkür ederim ellerinize sağlık. Sigara konusunda hep destek tam destek ;)

Yorumlar 5/6/2008 12:03 PM - Ceyhun Güler

"C# biliyorum, SQL biliyorum, Asp.Net biliyorum" ifadesini kullanan arkadaşlar genelde küçük dünyaları ben yarattım edasındalar. Dolayısıyla maddi anlamda beklentileri çok büyük. İşverenlerin son zamanlarda sıklıkla kullandığı bir cümledir bu. Acaba sizden istenen projelere fiyat verirken de aynı şekilde düşünebiliyor musunuz?

Yorumlar 4/23/2008 11:54 AM - Şükrü Uzel

Gerçekten her yönüyle süper bir yazı, tebrikler...

Yorumlar 3/17/2008 5:42 PM - Semih TURNA

Hocam döktürmüşsün. Valla söylediğin herşey güzel de. Sigara olayına bu kadar bindirme yapmasaydın be abi ((:

Yorumlar 3/3/2008 4:13 AM - Sinan BARAN

Gercekten Guzel...Anlayana :)

Yorum Ekle

* Yorumlarınız onaylandıktan sonra yayınlanacaktır.
* Ip adresiniz güvenlik gerekçesiyle kaydedilmektedir.